Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
En gang tjenestemand, altid tjenestemand
Af Elisabeth Lockert Lange
Er du tjenestemandsansat, så pas på hvis du skifter stilling. Hvis du ikke insisterer på at bevare din tjenestemandsansættelse i den nye stilling, ender du på overenskomstansættelse. Og nej, det er ikke lige meget.
I 2009 henvender et medlem sig i LFS. Det er en tidligere tjenestemandsansat i Københavns Kommune, som skiftede job (inden for kommunen og uden ophold, så arbejdsgiveren er den samme) tilbage i 2002 og blev derved overenskomstansat. Hun var ikke opmærksom på forskellen på det tidspunkt, ja fik faktisk at vide ved samtalen, dels at man ikke ansatte tjenestemænd mere, dels at det var uden betydning om hun var det ene eller det andet. Hendes ønske var er at få tilbageført sin tjenestemandsansættelse, og det ville hun gerne have LFS’ hjælp til.
Den sag har to faglige sekretærer i LFS, Anne Brenøe og Erik Vaagensø, forhandlet om løbende siden da. Sagen er ikke afsluttet, og udfaldet af den kendes derfor ikke.
Denne konkrete sag er en glimrende illustration af, hvor opmærksom man skal være, når man som tjenestemand skifter stilling.
”Hvis man er ansat som tjenestemand i Københavns Kommune og søger en anden stilling i kommunen, så skal man med andre ord selv gøre noget for at få sin tjenestemandsstatus med sig. Det sker ikke af sig selv”, fortæller de.
Og man kan godt få sin status som tjenestemand med sig inden for Københavns Kommune, selvom det er rigtigt at man ikke ansætter tjenestemænd mere. Det gjorde man helt frem til 1995, og LFS organiserer ca. 500 tjenestemænd på almenområdet.
”Men det sker ikke automatisk, at man får sin status med sig, man skal huske selv at insistere på det. Ja simpelthen sige, når man søger en stilling, at man kun er interesseret, hvis man får sin tjenestemandsstatus med sig. Under alle omstændigheder så kontakt LFS, hvis du er tjenestemand og skal skifte job”, opfordrer de.
En sådan videreførelse ligger inden for forvaltningernes kompetence. Og for den enkelte institution er det ikke dyrere. Det kan kun komme til at betyde noget, hvis der skal reduceres personale, da en tjenestemand er bedre sikret end en overenskomstansat.
Bedre sikret som tjenestemand
Det er nemlig ikke rigtigt at der ingen forskel er. Man er på flere punkter en del bedre sikret som tjenestemand.
Man er bedre sikret ved afsked. Hvis man afskediges, og arbejdsgiveren ikke kan finde en anden ”passende” stilling, så har man ret til tre års rådighedsløn. Og da tjenestemandsansættelse er en livsvarig stilling, så går de fri når der laves ændringer.
Man er bedre sikret lønmæssigt. Hvis en tjenestemand overflyttes,
sådan som det skete med souscheferne ved klyngedannelsen, så kan de ikke sættes ned i løn.
Man er bedre sikret pensionsmæssigt. Hvis man afskediges, inden sin pensionsalder, fx på grund af sygdom, og har opnået mindst 10 års pensionsanciennitet, så har man ret til at få en løbende pensionsudbetaling hver måned resten af livet, svarende til den pension man har optjent, når man træder fra.
Alt det vidste medlemmet, som skiftede stilling i 2002, ikke, og hun mistede derfor sin tjenestemandsansættelse. Og først syv år efter finder hun ud af at hun kunne have krævet sin tjenestemandsansættelsen fastholdt, og at det ikke er uden betydning, om hun er overenskomstansat eller tjeneste-mandsansat. LFS rejser sagen, men kommunens svar er at går man direkte til en ny stilling, så er man automatisk overenskomstansat.
”Det accepterer vi ikke. Vi henviser til den første overenskomstaftale
i 1995 (efter tjenestemandsansættelserne stopper), som gælder for de kommunale daginstitutioner. Her står at ansatte tjenestemænd bevarer deres status under deres ansættelse i Københavns Kommune. Det synes vi er helt klar tale”, peger Anne Brenøe på.
Erik Vaagensø supplerer:
”En tjenestemandsansættelse er en livstidsstilling, så skal man også have den med, når man overgår uden hul i ansættelsen til en anden stilling i kommunen, det vil sige med samme arbejdsgiver. Alt andet fungerer på den måde, man får fx ikke feriekort, når man skifter stilling inden for kommunen, den overgår bare. Men lige præcis tjenestemandsansættelsengælder det åbenbart ikke for.”
Sager
Sagen rejses først i Børne- og Ungdomsforvaltningen, og senere i Økonomiforvaltningen. Den er forhandlet mange gange, og LFS håber at FOA nu vil føre den.
”Det er vigtigt at få afgjort om vi har ret, så de som har mistet deres tjenestemandsansættelse ved, om de kan få den tilbageført. Og for de som stadig er tjenestemænd er det afgørende, at de stiller som betingelse for at tage en anden stilling, at de beholder deres status som tjenestemænd. Hvis man ikke selv gør det til at kardinalpunkt, så falder den som sagt automatisk væk”, siger Anne Brenøe og Erik Vaagensø.
Hvis LFS vinder sagen, så er problemstillingen klar og uddebatteret, og så kan der dukke medlemmer op, som vil have tilbageført deres tjeneste-mandsansættelse. De to faglige sekretærer forventer dog ikke mange, for de fleste tjenestemænd har fået videreført deres tjenestemandsansættelse ved stillingsskift.
”Vi har i øvrigt også haft sager, hvor vi uden problemer har fået medlemmers tjenestemandsstatus tilbageført, men de har været langt tættere på overgangstidspunktet, og det er sikkert derfor, der ingen problemer har været med dem. Denne sagen går helt tilbage til 2002, og først i 2009 henvender hun sig, og vi starter den.”
Og så nævner de to faglige sekretærer en anden ting, man som tjene-stemand skal være opmærksom på. Nemlig at hvis man havde tidligere pensionsordninger fra andre stillinger, da man blev ansat som tjenestemand, så skulle man have (haft) et tilbud fra kommunen om at få overført midlerne fra den gamle ordning og købe pensionsår for det.
LFS ved at det ikke altid er sket og opfordrer derfor tjenestemandsansatte
medlemmer at undersøge i deres papirer, om de i sin tid fik dette tilbud. Hvis tilbuddet ikke blev givet har man krav på at få tilbuddet på nuværende tidspunkt. I sidste instans kan forvaltningen se det i deres papirer.