Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Et lærende tilsyn
Af Elisabeth Lockert Lange
Lærende tilsyn er måske et lidt kryptisk begreb. Men det dækker overdet resultat, som LFS håber at pilotprojektet om akkreditering i Socialforvaltningen i Københavns Kommune munder ud i. Det vil sigeikke en markedsbaseret ekstern kontrol, men et internt dialogbaserettilsyn. Med fokus på faglig involvering, innovation og kvalitetsudvikling.
At LFS ønsker det sociale og specialpædagogiske område renset for den markedstænkning, som i stigende grad dominerer det, skal der ikke herske tvivl om. Og at akkreditering i sin traditionelle form er en del af denne markedstænkning, er der heller ingen tvivl om. LFS har derfor somudgangspunkt en kritisk tilgang til akkreditering som en markedsbaseret styringslogik.
"Samtidig lever vi i en virkelighed, hvor der er et politisk flertal i Socialudvalget for at afprøve akkreditering i et pilotprojekt. Og hvem ved om et flertal i efteråret beslutter sig for at udbrede metoden på hele voksenområdet i Socialforvaltningen",
fortæller Helle Haslund, medlem af LFS' forretningsudvalg.
Hun tilføjer:
"Vores fokus er først og fremmest fagligheden, og vi kæmper naturligvis for vores visioner for området. Spørgsmålet opstår så, hvad vi kan gøre for at få så mange af vores visioner med ind i arbejdet i Socialforvaltningen, sådan at fokus på faglighed bliver størst muligt."
Det sociale område er unægtelig der, hvor der arbejdes med samfundets allersvageste borgere, og Helle Haslund har forståelse for, at en sikring af at det der sker i forvaltningens forskellige dele er til disse borgeres bedste kan være nødvendig.
"Vi ønsker at der frem for alt skal bygges på tillid til medarbejderne, men det skal være en tillid under ansvar snarere end en blind tillid. Her kommer vores ønske om et internt tilsyn, hvor faget kigger sig selv over skulderen, ind i billedet.
Som afløsning for det nuværende eksterne tilsyn, hvor nogen udefra kigger faget over skulderen."
Hun uddyber:
"Den del af akkrediteringen, som sker ude på institutionerne, altså den proces hvor institutionerne bliver bedre til at formulere hvad de gør, hvor de undersøger om "gør vi det vi siger vi gør", hele den del, den er god og konstruktiv. Den giver fælles eje og mening. Vi synes til gengæld ikke at den del af akkrediteringen, som bygger på at der kommer nogen fra et privat firma og bedømmer, er god nok. Vi ønsker at institutionerne selv skal bindes langt mere op på processen."
Kvalitetsudvikling frem for kvalitetssikring
Det er med andre ord i forhold til det næste skridt i akkrediteringen, altså hvordan der skal arbejdes med det fremover, at LFS har nogle idéer til nytænkning. "Vi ønsker den bedst mulige løsning for området, og vi foreslår derfor en model, hvor tilsynet etableres inden for Københavns Kommunes egne rammer. Hvor pædagoger i centrene uddannes til at udføre et dialogbaseret tilsyn men ikke med deres eget centers institutioner, men med institutioner i andre centre.
Med en sådan model får vi en læring på tværs, en dobbelt læring, deraf vores navn for det, det lærende tilsyn. Denne dobbelte læring synes vi er et væsentligt element og en væsentlig gevinst", siger Helle Haslund.
Hun vurderer at en sådan model, ud over at den vil give læring på tværs af centrene i forvaltningen, også vil involvere langt flere medarbejdere på arbejdspladserne, og føre til langt mere faglig udvikling og kvalitetsudvikling. Kvaliteten vil højnes langt mere med en sådan model end med den traditionelleakkreditering forankret i et privat firma.
"LFS ønsker at det fokus på kontrol og kvalitetssikring, som ligger i den nuværende akkreditering, i stedet skal blive et fokus på faglig involvering, innovation og kvalitetsudvikling. Med andre ord en involverende proces med fagligt fokus, som løber hele tiden, snarere end en blåstempling af tilstanden på et givet tidspunkt."
Dette er den diskussion, LFS nu vil rejse med politikerne. For ganske vist vil en sådan akkreditering være procestung i den første runde, men den vil være lettere de næste gange.
"Det er dyrt at indføre, for der skal vikarmidler med ud, de penge er ikke derude nu, og hvis dette skal gøre, så skal det gøres ordentligt med de nødvendige ressourcer både til selve processen og til opfølgning på eventuelle problemer påinstitutionerne"
Tanken fra forvaltningens side er at akkreditering skal erstatte de andre former for tilsyn og kontrol, der findes nu. Og der er mange, der er eksempler på steder, hvor pædagogerne bruger op mod halvdelen af deres tid på dokumentation. Spørgsmålet er så om politikerne tør slippe det eksterne tilsyn, som blev etableret efter mediesagerne for nogle år siden, og i stedet lade faget selv komme ind over.
"Vi mener at man fint kan vælge en intern læringsmodel i stedet, for kvaliteten er høj derude nu. Og hvis det lærende tilsyn bliver indført, vil det med fordel kunne overføres også til børn- og ungeområdet i Socialforvaltningen, faktisk vil det
ligge i forlængelse af KIA projektet, Kvalitet i anbringelsen."
Uanset evalueringerne af pilotprojektet og hvad der efterfølgende besluttes i Socialudvalget vurderer Helle Haslund at tidshorisonten først bliver 2013, da budgetforløbet for 2012 allerede er i fuld gang, med mindre man politisk vælger noget andet.