Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Kommunikation
Af Elisabeth Lockert Lange
VIND-VIND
Mediation er en metode til at løse konflikter, hvor en upartisk tredjepart leder forhandlingerne frem til en løsning som begge parter er tilfreds med.
Konflikter rummer megen energi og dynamik og brugt på den rigtige måde, kan konflikter bruges konstruktivt og fremadrettet til at udvikle en arbejdsplads. Men konflikter kan også give dårligt arbejdsmiljø, stress og mobning.
En metode til at håndtere konflikter hedder mediation og er en proces, hvor en neutral tredjepart, kaldet mediatoren, med tilladelse fra parterne går ind i konflikten. Mediatorens rolle er at hjælpe de uenige til at nå frem til en løsning, begge parter kan acceptere som god. Mediatoren kommer ikke med forslag til løsning eller vurderer konflikten, men sørger for, at forhandlingerne sker konstruktivt, så parterne selv finder frem til en løsning på konflikten.
Mediation kan også bruges til at træffe beslutninger, hvor flere personer i en åben proces kan give udtryk for deres forskellige behov, interesser, bekymringer og synsvinkler og i et samarbejde nå til den bedste løsning. En mediation er altid frivillig for parterne.
Vigtige spilleregler
En mediationsproces kan fx forløbe på følgende måde:
Mediatoren forklarer, hvad der skal ske, og spillereglerne for mediationen aftales, bl.a. at alt hvad der siges er fortroligt. En af de vigtigste spilleregler er at parterne accepterer at lytte til hinanden og lade være med at afbryde modparten, når han eller hun har ordet.
Når parterne har accepteret spillereglerne, fortæller parterne en af gangen om deres oplevelse af konflikten. Disse historier kan tage lang tid, og mediator/konfliktmægler støtter parterne i at udtrykke, hvad de har oplevet, hvilke behov og interesser de har og i at forstå hinanden. Mediator stiller uddybende spørgsmål til denne fremstilling og kan desuden trække bestemte punkter frem til yderligere uddybelse. På denne måde kommer parterne frem til at se hinandens synspunkter og situation i et nyt lys.
Når parterne har fået fortalt hinanden alt det, der er vigtigt for dem hver især, går de videre til næste trin, hvor de bliver enige om, hvad der er det eller de vigtigste problemer for dem at få løst. Parterne kommer så med forslag til løsninger af konflikten. Det sker ud fra brainstorm-metoden, hvor parterne foreslår alle mulige ideer, som mediatoren skriver op uden at der tages stilling til dem.
Når der ikke er flere ideer til løsning af konflikten, vurderer parterne de forskellige forslag og forhandler sig frem til løsninger, begge finder gode og realistiske.
Til sidst indgår parterne en aftale, som skrives ned. Det kan altsamme tage nogle få timer, en hel dag eller deles op i flere møder.
Mere end kompromis
Det vigtige i mediation er at man først og fremmest beskæftiger sig med parternes behov og interesser. Med mediationen skaber man et forløb, hvor modparten føler sig opmuntret til at være mere åben og mindre fjendtlig. Diskussionen flyttes fra fjendtlige markante standpunkter til en undersøgelse af hver parts behov og interesser og parternes fælles behov og interesser. Det bliver tilladt at udtrykke bekymring, vrede, angst osv. og derved bliver forholdet mellem parterne mindre spændt.
Fordi man i mediationen er åben og sætter fokus på og anerkender parternes behov, uligheder og interesser, gør processen det også muligt at reducere kommunikationsforviklinger og udforske mulige løsninger. Parterne opnår indsigt i egne og modpartens interesser og behov, og derfor kan de bedre acceptere at mødes omkring løsninger, som også på længere sigt er holdbare. Mediation kan ende med et kompromis, men målet er at nå længere.
Mediation sigter mod at begge parter får, hvad de har behov for, og at de begge føler sig som vindere. Det viser sig ofte, at diskussioner om behov, baggrund og interesser, i stedet for diskussioner om krav, skaber bedre mulighed for forligsløsninger.
En mediator er hverken rådgiver eller dommer men trænet i at hjælpe mennesker til selv at fremkomme med løsninger på konflikten og nå til en fælles løsning med modparten. Derfor er en god mediator trænet i både forhandlingsteknik og særlige spørgeteknikker, der sikrer, at processen hele tiden tilføres energi og nyt blod, så parterne selv i meget fastlåste situationer kan finde nye veje til løsning af konflikten.
Mediator kommer aldrig med sit eget syn eller sine egne løsningsforslag eller meninger. Han stiller spørgsmål, så parterne bliver i stand til at forstå hinandens behov, interesser og sårede følelser. Det frigør ressourcer til at parterne får øje på nye løsningsmuligheder. På den måde bliver det parternes egen løsning og ikke en som de påduttes af andre. En god mediation ender med to vindere.
De grundlæggende principper for meditation:
Mediation er altid frivillig for parterne, der til enhver tid kan forlade forhandlingern.
Mediation foregår i fortrolighed. Dette gælder såvel for parterne som for mediator.
Mediator er neutral og kommer ikke med forslag til løsning på konflikten.
Mediator kommer ikke med nogen bedømmelse af konflikten. Mediator leder og styrer forhandlingerne.
En løsning er god:
Når begge parter oplever sig som vindere.
Når begge parters interesse og behov er tilgodeset.
Når der er flere omkostninger ved at bryde aftalen end ved at holde den.
Når parterne fremover kan have en god indbyrdes relation.