Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Almenområdet
Af Elisabeth Lockert Lange
Et portræt af livet i vuggestuen
Bogen er smuk og enkel, i sort/hvid med en rød titel. Lækkert papir, fine fotos som lige fanger en situation og viser en stemning. Billederne danner en masse historier i læserens eller måske snarere sind, for bogen er uden ét eneste ord. Selv »kapiteloverskrifterne« er fotos. Den just udgivne billedbog er lavet af en fotograf og to pædagoger, og den er tænkt til mødet med nye forældre, især forældre af anden etnisk baggrund end dansk.
Det er ikke fordi Vuggestue Kastanie Allé i Vanløse har specialt mange børn af anden etnisk baggrund, andelen af de 60 børn i vuggestuen svarer nogenlunde til landsgennemsnittet. Alligevel er det der, to pædagoger tog initiativ til at lave en billedbog, som gennem enkle sort/hvide gammeldags fotos og uden et eneste ord skildrer de små børns liv i vuggestuen, en bog som især – men ikke kun – er rettet til forældre af anden etnisk baggrund, når deres barn starter i vuggestuen. Bogen kan også sagtens bruges som en almindelig børnebog; der kan fortælles uendeligt mange historier om alle de situationer som er afbilledet så følsomt.
Det er en bog man går i dialog ud fra. Den kommer rundt om alle situationer i vuggestuebørnenes hverdag, og den giver en fin mulighed for at få en dialog med forældrene om, hvad vil det sige at være i vuggestue på godt og ondt. Billederne følger og fanger Alexander og Lucia i hverdagens struktur med alle dens forskellige gøremål og episoder, delt op i seks kapitler, natur, udeleg, indeleg, måltidet, sovetiden og samværet med andre. Leg og glæde, børn som bliver skiftet, som slår sig og som græder. Alt det der hører til den aldersgruppe, hvor de udforsker, spiser grimt, og hvor der også er snot og snavs. For de mange billeder fortæller ikke kun om livet og hverdagen i vuggestuen for de små, den viser også børnene, når de er glade, kede af det, småsure osv.
Situationerne er velovervejede.
»Arbejdet med bogen har været en lang proces, hvor vi har talt om hvilke situationer vi ville vise og dermed hvilke billeder. Vi fik tænkt vuggestuen hele vejen rundt. Hverdagens situationer med omsorg, fordybelse og aktiviteter, men også at der er mandlige ansatte, og at der ikke er en pædagog pr. barn«, fortæller Maria Christel Madsen. Annika Melberg Madsen supplerer:
»Også etiske overvejelser har vi haft mange af: hvad kan og vil vi vise, og vi har da klart valgt situationer fra. Fx ville vi ikke have nøgenbilleder, men har med vilje valgt en skiftesituation. Vi har også valgt situationer med konflikter og gråd, men ikke noget voldsomt eller hvor børnene er dybt ulykkelige. Der skal ikke kun være de pæne glade billeder, men børnene skal heller ikke udstilles«.
Mødet med nye forældre
De to pædagoger blev inspireret til projektet via et kursus i flerkulturel pædagogik tilbage i starten af 2002, som begge deltog i. En del af kurset bestod i at lave et projekt, og de valgte dette bogprojekt, fordi de så kunne bruge ressourcerne på deres egen institution.
Maria Christel Madsen og Annika Melberg Madsen lavede et oplæg, personalegruppen mødtes til en brainstorming, og ud fra det skrev de en drejebog og tog kontakt til fotograf Tuala Hjarnø.
De valgte efter mange overvejelser at bogen skulle være uden tekst.
»Dels skal tekst oversættes til alle de sprog som forældrene taler, dels fastholder tekst lettere i en bestemt betydning. Billeder åbner mere for fortolkninger, og forskellige forældre ser forskellige ting i dem«, vurderer Maria Christel Madsen og understreger at problemstillingen med mødet med de nye forældre og introduktionen til vuggestuelivet er fælles for alle forældre uanset etnisk baggrund.
»Når forældrene kommer ind i institutionen, så ligner det kaos. Men der er jo orden i kaoset, og der er struktur og tanker bag det vi gør, og det vil vi vise forældrene. Nogle vil have sværere ved at tyde reglerne, og det må være endnu sværere for forældre, som kommer fra et sted, hvor de måske ikke engang kan forstå, hvorfor de skal i vuggestue«, siger Annika Melberg Madsen.
Bogen er naturligt nok tænkt som en del af indkøringen af nye børn, hvor der ofte er et slip lige efter den periode, hvor forældrene er med i vuggestuen.
Pædagogiske diskussioner
De nøje planlagte billeder lægger også op til en dialog om hvad børn kan i den alder, hvad de i vuggestuen får lov til at gøre selv, og hvad personalet laver sammen med dem. Bogen giver på den måde ikke kun anledning til at tale om, hvad børnene laver i vuggestuen, den kan også danne udgangspunkt for pædagogiske diskussioner. Vuggestuen har bl.a. oplevet at nogle forældre ser med overraskelse at så små børn spiser selv, og at de selv kravler op i krybben, når de skal sove. Bogen fortæller på den måde også om en pædagogik med selvhjulpenhed og kompetencer. For at have en rød tråd gennem skildringen valgte Maria Christel Madsen og Annika Melberg Madsen at fotografen skulle følge to børn i vuggestuen, Alexander og Lucia. Og de to pædagoger har kun ros tilovers for samarbejdet med fotografen og hans måde at håndtere det på.
»Han var her i ca. 14 dage. Børnene tog det stille og roligt, og det var især hans fortjeneste. Han var meget i gulvhøjde og var god til at deltage. Bagefter lavede han et udkast til bogens udseende, valgte format og udvalgte billeder. Vi talte om det, syntes der manglede noget, og han vendte tilbage og tog flere billeder«, fortæller Maria Christel Madsen og tilføjer, at de to børns forældre selvfølgelig også har godkendt billederne.
Annika Melberg og Maria Christel Madsen er selv begge meget tilfredse med bogen, og de håber at den finder vej ud til en masse mennesker, og at de har lyst til at bruge den. »Vi håber at den måske også kan være med til at fjerne frygt og fordomme og lægge op til snak om vuggestueliv, inden børnene kommer i vuggestuen. Derfor er den sendt ud til bydelens sundhedsplejersker, for det er et oplagt sted at starte.«
Ud over til sundhedsplejerskerne er den også delt ud til alle Vanløses institutioner med vuggestuebørn, foruden pladsanvisning, Servicebutikken og andre oplagte steder. Vanløse Lokalcenter har været med i projektet på den økonomiske del. Undervejs søgte vuggestuen om delfinansiering og fik det.
De to pædagoger fremhæver både lokalcentret, den pædagogiske konsulent, vuggestuens leder og hele personalet for den store opbakning – som er nødvendigt hvis et sådan projekt skal lykkes. Bogen er foreløbig trykt i 270 eksemplarer den koster 100 kr. og kan købes i uggestuen Kastanie Allé, Kastanie Allé 2D, 2720 Vanløse, tlf. 38 74 79 26.