Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Den følsomme hjerne
Af Susan Hart
Allerede fra undfangelsen er der et dynamisk samspil mellem vores genetiske og medfødte forudsætninger og miljøet. Børn er fra fødslen disponeret til at etablere tilknytning og indgå i samspil med deres forældre - en stimulation, der modner hjernen følelsesmæssigt.
Den følsomme hjerne er en lettilgængelig introduktion til, hvordan vores hjerne udvikler sig igennem tilknytning og samhørighedsbånd. Bogen introducerer de dele af hjernen, som er vigtige for vores mulighed for at gå i samspil med hinanden, for personlighedsudvikling og for vores følelsesmæssige liv. Forfatteren beskriver også, hvilken støtte eller behandling der skal til, hvis nervesystemet ikke har haft mulighed for optimal følelsesmæssig udvikling.
Bogen henvender sig til alle faggrupper, der arbejder med børn og psykisk udvikling, fx pædagoger, lærere, sundhedsplejersker, psykologer, socialrådgivere, psykoterapeuter og ergo- og fysioterapeuter. Desuden vil den kunne læses af forældre og andre, der har interesse i udviklingspsykologi og de følelsesmæssige dele af vores hjerne.
Dansk Psykologisk Forlag 224 sider • Pris 298 kr. ISBN: 978-7706-494-4
De umulige børn og det ordentlige menneske-identitet, ballade og muslimske fællesskaber blandt minoritetsbørn
Af Laura Gilliam
Bogen handler om etniske minoritetsbørns identitetserfaringer i den danske folkeskole. Den viser, at de etniske minoritetsbørn - stik imod skolens og lærernes intentioner om integration - oplever, at der er et skarpt skel mellem danskere og etniske minoriteter. Børnene føler, at den danske og andre nationale identiteter er hinandens modsætninger, og at de etniske minoritetsbørn laver ballade og er dårlige elever, hvorimod danske børn opfører sig pænt og er dygtige elever. Men hvorfor bliver nationale og religiøse identiteter så vigtige i folkeskolen? Og hvorfor ender især muslimske drenge i kategorien som skolens ballademagere?
Disse spørgsmål besvarer bogen gennem en analyse af skoleinstitutionen og børns identitetsopbygning omkring fællesskaber og kulturelle former. Her bliver det tydeligt, hvordan den danske folkeskoles ideal om ´det ordentlige menneske´ bringer begreberne om køn, nationaliteter og religion ind i samspillet mellem børn og lærere på en måde, som ikke fremmer integration.
Aarhus Universitetsforlag 479 sider • Pris 398 kr. ISBN: 978-87-7934-382-5
Spring sproget frem - med rim, remser og musik
Af Lotte Salling
Denne bog er en selvstændig fortsættelse af bogen Leg sproget frem. Bogen er lavet som en hjælp til alle voksne, der savner ideer til bevægelse med børn, og som ønsker at styrke børnenes sprog ved hjælp af leg, rytmik og sansemotorik.
Til bogen hører en musik-cd.
Bogen forklarer, hvad der sker, når sprogudviklingen kombineres med fysisk aktivitet, som blandt andet de medfølgende remser og sange lægger op til. Børnene henholdsvis hører, snakker om, synger med på og bevæger sig til teksterne, som desuden er indsunget på den medfølgende cd.
Der fokuseres på følgende fire emner:
• Balance og koordination i krop og sprog
• Krydsbevægelse som sprogligt afsæt
• Klap, spring og sprogrytme
• Stræk og stille stunder
Bogen er primært rettet mod børnehaver og de yngste skoleklasser
DAFOLO Forlag 64 sider + CD Pris 199,20 kr. ekskl. moms ISBN: 978-87-7281-406-3
Den ligeværdige dialog
Af Karsten Borg Hansen
Hvorfor er der overhovedet noget i stedet for ingenting?
Hvad indebærer det helt grundlæggende og eksistentielt at være menneske?
Det er nogle af de spørgsmål, som en terapi, der baserer sig på eksistensfi losofi en, må kunne forholde sig til.
Bogen tager udgangspunkt i forfatterens personlige gennemlæsning af filosofi en med henblik på at fi nde en ny grund for en eksistentielt baseret, psykologi og psykoterapi. Den søger at forstå de fi losofi ske begreber, sådan som de opleves i det levede liv. De teoretiske analyser er derfor hele vejen igennem, illustreret med eksempler.
Med udgangspunkt i begreber fra Heidegger giver bogen en beskrivelse af samspillet mellem tanke og følelse, som ophæver den traditionelle psykologis og psykoterapis dualistiske adskillelse, af kognition og emotion.
Den drager en række konsekvenser og udmønter disse i en enkel og overskuelig model kaldet: den ligeværdige dialog.