Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
God stil
Dette er beretningen om et pædagogiskudviklingsprojekt i Klub Kennedy med den overordnede målsætning at skabe vedvarende God Stil i klubben. Projektet er stadig undervejs, og i forbindelse med det har børnene skabt nogle flotte plakater med fokus på God Stil. Disse plakater har taget afsæt i 44 udsagn om God Stil. Det har været en livgivende proces– og vi har lyst til at dele vores erfaringer med andre– og måske sprede God Stil.
Af Marianne Frost, Klub Kennedy
Hvert år ved sommerferiens afslutning får vi, i KlubKennedy på Østerbro, omkring 80 nye medlemmer, der erblevet for gamle til at gå i fritidshjem. Vi har i alt 260 medlemmer, og når alle de nye og gamle medlemmer møder opefter ferien – friske og med masser af overskud og ny energi– så er der altså fart på. De nye medlemmer skal finde ud af,
hvordan de håndterer den nye klubfrihed, hvor der ikke er såmange pædagoger, og hvor de, i langt højere grad end før,selv bestemmer hvad de vil lave.
Klub Kennedy er en del af Klynge Ø10. Klyngen har envision om at være ”skæld ud fri zone”.
Inspireret af børneforsker Erik Sigsgaard (Skældud, 2003) og en konsulent, Henning Kopart fra UCC, havde vi nogle personalemøder, hvor vi vurderede vores egen position
i forhold til målet om ”skæld ud fri zone”. Vi måtte erkendeat vi ikke var helt i mål.
'De fleste dage kunne det være meget ”stormfuldt” at værepå arbejde. Der var dage hvor medlemmernes energi og aktiviteter var så hektiske, larmende og konfliktfyldte at mankunne høre både sig selv og sine kolleger ”hæve stemmen”og ”korrigere” deres opførsel. Der var bred enighed om atvi, som professionelle pædagoger, ønskede en hverdag, hvorvi ikke skulle bruge så meget tid på tilrettevisninger og irettesættelser (skældud), og at vi fandt det anstrengende og blev modløse og trætte af det. Skældud er ydmygende og nedværdigende for både udskælderen og den udskældte.
Med afsæt i udviklingsmøderne og de diskussioner de affødte,nåede vi frem til at vi ville forsøge at skabe en positiv pædagogisk ramme for udvikling af medlemmernes opførsel i klubben. Vores vision var, at der skulle blive mere tid til at skabe gode relationer mellem børn og medarbejdere. Det var vores mål, at de skulle lære at følge reglerne uden at vi skulle skælde ud og korrigere deres opførsel hele tiden. Samtidig ønskede vi at de selv skulle være med til at formulere hensigtsmæssige regler i klubben. Dette i særdeleshed fordi vi ikke havde indtryk af at der foregik skyggen af læring, udvikling og erindring, når de fik reglerne at vide af os (med hævede stemmer og alvorlige miner).
Vi udformede i stedet en pædagogisk ramme, der tog afsæti vores viden om at refleksion giver potentiale for læringog udvikling. Ved at invitere børnene til refleksion om – ogitalesættelse af – god opførsel/overholdelse af regler – kunnedet give grobund for en større bevidsthed omkring reglerog opførsel. En bevidstgørelse der, også på den lange bane,måske kunne fastholde dem i en positiv og hensigtsmæssigopførsel i klubben.
For yderligere at styrke børnenes lyst til medvirken, indlevelse og engagement i vores udviklingsplan/kampagne fravalgte vi udtryk som opførsel og regler, og vi tog i stedet fat i et udtryk de selv bruger meget: God Stil. Vi ville først bede børnene reflektere over hvad der er God Stil og derefter bede dem italesætte hvad der, efter deres vurdering, er God Stil i Klub Kennedy.
Udviklingsarbejdets gennemførelse
Over en tre-ugers periode blev der afholdt fire spontane møder på 15 minutter, i nogle af klubbens forskellige lokaler,men på samme tid. Her spurgte vi ind til, hvad børnene vurderede som værende God Stil. I første omgang var ordet være frit, og derefter spurgte vi ind til specifikke områder som:
”God Stil i salen”, ”God stil overfor hinanden”, ”God stil iCaféen” osv. Derefter indsamlede vi deres forskellige udsagn.Nu var opgaven at fastholde opmærksomheden på GodStil. At arbejde for at God Stil indlejredes i medlemmerneshandlingsmønstre i dagligdagen.
Undervejs i forløbet besluttede vi, at vi kunne bruge de 44udsagn vi havde indsamlet, til at indkredse hvilke God Stiludsagn børnene finder vigtigst. Vi havde også en ambition
om at indkredse hvilke udsagn vi selv som pædagoger findervigtigst. Det har vi dog ikke nået endnu. At få børnene til atpege på hvilke af udsagnene, de mener er de vigtigste, villeefter vores vurdering gøre det mere klart hvilke udsagn, viskal have mest fokus på i det fremtidige arbejde med at styrke og holde fast i God Stil. Under de næste spontane møder med medlemmerne uddelte vi en liste over de mange forskellige God Stil-udsagn og bad dem sætte streg under de fem udsagn, de vurderede som de vigtigste. 101 børn deltog i udvælgelsen af de vigtigste God Stil-udsagn.
Der er mange forskellige udsagn, og de spænder vidt overblandt andet tankevækkende udsagn, dybe udsagn, sjove udsagn og solidariske udsagn i særdeleshed. Man kan få dentanke, at de her børn er rigtig gode til at sige, hvad vi gernevil høre? I hvert fald kunne vi ikke have skrevet bedre udsagnselv. De understregninger, børnene lavede, da de skulleudvælge de fem vigtigste udsagn, var anonyme – så de havde mere individuel frihed til at vælge uden pres. Nyd her de fem udsagn der fik flest stemmer:
Det er God Stil at:
1 behandle hinanden ordentligt – 44 stemmer
2 respektere dem der er anderledes, som man respektererandre – 41 stemmer
3 ikke (at) mobbe – 35 stemmer
4 have et ordentligt sprog – 33 stemmer
5 vise respekt overfor hinanden – 32 stemmer
Indlejring og spredning af God Stil?
Da vi nogle dage efter afstemningen om de fem vigtigste GodStil-udsagn, havde vores fælles ugentlige børnemøde, var derto af børnene, der læste de fem udsagn op. Herefter spurgtevi medlemmerne på mødet, om de havde nogle forslag til,hvordan man kunne forankre og sprede God Stil i Klub Kennedy.
Det blev foreslået at man kan minde hinanden om GodStil, og lave plakater der beskriver God Stil. Der var også ender foreslog at vi kunne male talebobler med God Stil-udsagnene på væggen og på vinduerne, så det kan ses både ude og inde. Der kom også et forslag om at indføre en konkurrence til vores ugentlige børnemøde: ”Ugens God Stil-fortælling” og/eller ”Månedens God Stil-ambassadør”. Indimellem kunne vi også afholde et slide-show med God Stil-billeder, der er lavet i ler eller fotografier af eksempler på God Stil; iscenesat med børn på.
Der er mange forslag at tage fat på, og der er travlt i hverdagen, men vi har gennemført forslaget om plakater medGod Stil-udsagn. På vores kreative værksted arrangerede vien uge, hvor vi havde hængt lister op med alle 44 God Stiludsagn.
Vi har en grafisk designer på det Kreative Værksted,der havde lavet eksempler på, hvordan man professioneltkunne designe en plakat. Børnene skulle så designe plakater
inspireret af God Stil-udsagnene. Der blev tegnet, fotograferet, malet, klippet og lavet computergrafik. Der blev samarbejdet på kryds og tværs af de forskellige venskabsgrupper. For eksempel når man manglede en til at ”spille” den person, der blev holdt udenfor, på en fotograferet tegneserieplakat. Plakaterne blev så gode at vi valgte at få dem trykt professionelt i stort format. Det har været lidt dyrt, men nu hænger plakaterne rundt omkring i klubben, og det er så vores håb at det visuelle – og ikke kun ordene – kan være med til at styrke bevidstheden om God Stil i hverdagen.
Har det virket?
Vi har arbejdet med at implementere God Stil på flere forskellige niveauer. For eksempel omkring bordtennisbordetkunne der være mange konflikter og ikke så God Stil. Herinviterede vi en gruppe af de mest aktive drenge til et mødeom God Stil og bordtennis. Vi valgte at anskue drengene someksperter i God Stil og bordtennis. Med det afsæt blev det tilet møde med nogle dybt engagerede drenge, der havde rigtigmange bud på, hvordan vi sammen kunne skabe God Stil ombordtennisbordet. Der er da også blevet lavet en God Stilplakat om bordtennis, men den har pædagogerne nu lavet… dog med afsæt i drengenes viden. Efter at have fulgt de forslag drengene havde – forslag vi ikke kunne have formuleret bedre selv – er der blevet langt mere God Stil om bordtennisbordet.
Det er vores klare opfattelse at God Stil breder sig, ogvores hverdag er blevet mindre konfliktfyldt.
Efter sommerferien bliver der igen fuldt hus, og dennegang er vi bedre rustet til at tage imod de nye børn medGod Stil. De har lige været på besøg et par gange allerede,og vores gamle medlemmer er med på, at det også er deresansvar at de nye børn lærer God Stil at kende i KlubKennedy. God Stil-udtrykket fylder meget i vores sprog idet daglige, og nogle gange kan man høre børnene sige:
”åh nej ikke det der God Stil altid!”
Imidlertid har det store flertal i børnegruppen tagetudtrykket til sig, og de er gode til både at minde hinandenom God Stil og til at vise hinanden God Stil.
Så det virker, og vi arbejder videre med det. Det er God Stil.