Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Midt i en budgetkamp
Af Elisabeth Lockert Lange
Politikerne i Borgerrepræsentationen skal have kamp til stregen.
Når dette læses står LFS og byens pædagogiske personale midt i budgetkampen. Mens det skrives støbes kuglerne.
Dem skal der bruges mange af – med god grund. For ud over klyngestrukturen og den besparelse som forvaltningen forventer der, skal der spares 350 mill.kr.
Uden det sparede beløb via klynger ville grønthøsteren være langt større. Derfor skriver LFS da også i sit høringssvar til klyngestrukturen: ”Forslaget om klyngestruktur, om effektivisering af de administrative opgaver og deraf følgende reduktion i ledelsesstillingerne er efter LFS’ opfattelse det rigtige alternativ til grønthøsterbesparelser, om end det er en stor mundfuld.”
LFS præciserer derefter at ”den endelige vurdering af forslaget står og falder dog med, om der i forbindelse med den endelige budgetaftale ændres i den interne budgetfordelingsaftale i København (demografi modellen), således at ændret børnetal i opadgående retning ikke i sig selv medfører ufi nansierede merudgifter i Børne- og Ungdomsudvalget.”
For at støtte klyngeforslaget kræver LFS bl.a. først og fremmest at der vedtages en ny budgetmodel der, i modsætning til den nuværende, sikrer ensartede enhedspriser på de forskellige pladstyper uanset institutionsstørrelse. Desuden skal strukturen teknologisk understøttes, ledernes kvalifi kationer og udvikling styrkes, der skal være fokus på klyngernes behov frem for nye krav, arbejdsmiljø og inddragelse skal tilgodeses – som de vigtigste krav.
Noget helt andet er de mange andre sparekrav, som fx lukning af morgenåbning på fritidshjem, sommerlukning, besparelse på mad m.m. I forhold til disse nedskæringsplaner får politikerne kamp til stregen. Kravet er at politikerne laver massive omprioriteringer i budget 2011. De må vælge mellem politiske projekter, eksterne konsulenter, overadministration og dyre direktører eller penge til børn, personale og velfærd.
Når dette læses er der allerede holdt et stort tillidsrepræsentantmøde i Nørrebrohallen. En farverig morgenaktion i hele byen under sloganet: Vis dit hjerte Frank, støt byens børn har også hilst byens morgenfriske indbyggere velkommen (den 15/9).
Yderligere et tillidsrepræsentantmøde er planlagt, et fælles for alle LFS’ tre områder i København, og en Hjerte-aktion på Rådhuspladsen den 23. september fra kl.16.00.
Den 7. oktober bliver der stor demonstration for velfærd på Rådhuspladsen, før og under det møde der holdes i Borgerrepræsentationen den dag.
spar På bureaukrati og kontrol
Alle ved at med kommuneaftalen med regeringen, så skal der spares, også i Københavns Kommune. Spørgsmålet er hvor.
Mens politikerne følger traditionerne fra de forrige år og peger på de varme hænder og velfærden, så peger LFS på helt andre områder.
Et opgør med den nuværende ledelses- og styringsform New Public Management vil fx give rigtig mange penge i kassen. Faktisk et varigt besparelsespotentiale på 600 mill.kr. kroner årligt, vurderer LFS’ næstformand Jan Hoby.
Opgøret vil betyde stop for det nuværende overvældende brug af eksterne konsulenter, det vil betyde at udviklingskontrakter for daginstitutioner, klubber og skoler afskaffes – og dermed et stort bureaukrati. Og så er der Koncernservice. Som siden den blev indført for fl ere år siden, har været udsat for dybfølt og berettiget kritik. Enhver anden virksomhed ville være lukket for længst. LFS opfordrer til at der som minimum bliver kigget tæt og meget kritisk på Koncernservice og indkøbsordningen.
På det pædagogiske områder fi ndes der nogle uheldige og dyre konstruktioner. Fx de tre heldagsskoler i København. Nedlæggelse af dem vil give en varig besparelse på 21 millioner kr. Foruden at det vil gavne børnenes fritid. LFS peger også på byens 16 KKFO’er. Gør dem til fritidshjem, opfordrer LFS. Besparelsen er på 700.000 kr. om året, og samtidig sætter det fritidspædagogikken i højsædet.
Og så er der de selvejende institutioner. Mens resten af landet har langt færre selvejende institutioner i forhold til kommunale, så er forholdet i København helt anderledes. Her er andelen af selvejende kun lidt mindre end antallet af kommunale. Til gengæld er de selvejende meget små – og dermed meget dyre. En begrænsning på 20-25 pct. andel af selvejende giver et besparelsespotentiale på 29,3 mill.kr., vurderer Jan Hoby.
Og nu vi taler om sparemulighederne tæt på direktion og politikere, hvad så med ledelsen i Københavns Kommune selv? For på toppen her befi nder der sig syv administrerende direktører med det overordnede ansvar for kommunens syv forvaltninger. Disse modtager alle en årsløn på mellem 1,8 og 2 mill.kr. – i alt omkring 15 mill.kr. Hver af de administrerende direktører har to til fire vicedirektører under sig, der hver oppebærer en årsløn på i gennemsnit 1,2 mill.kr. Det giver yderligere 25 mill.kr.
”Og sådan kunne vi blive ved. Der skal således ikke rationaliseres og effektiviseres ret meget i toppen, før det vil skæppe ganske pænt i Københavns slunkne pengekasse. Så alt i alt handler Budget 2011 om et politisk valg mellem mere eller mindre velfærd”, siger Jan Hoby, som efterlyser et socialt ansvarligt budget i København.